Anna-Kaisa Taimi on Vuoden Proviisori 2024!

Suomen Farmasialiitto on valinnut Anna-Kaisa Taimin Vuoden Proviisoriksi 2024. Taimi on työyhteisössään Lielahden apteekissa pidetty esihenkilö, ja hän on tehnyt pitkäjänteisesti työtä lääkitysturvallisuuden kehittämiseksi. Taimi katsoo apteekkialaa laajasta näkökulmasta ja toivoo, että se toimisi vielä tiiviimmin osana muuta terveydenhuoltoa.

Vuoden Proviisori -ehdotuksessa kollegat kuvailivat Anna-Kaisa Taimia empaattiseksi ja helposti lähestyttäväksi esihenkilöksi, joka ei korosta omaa osaamistaan tai rooliaan, vaan antaa muiden loistaa. Hän kannustaa muitakin esihenkilöitä tekemään parhaansa myös epämukavissa tilanteissa ja luo esimerkillään avointa kulttuuria työpaikalleen.

– Hyvin nöyrästi ja kiitollisena otan nämä sanat vastaan. Pyrin olemaan työssäni ystävällinen ja empaattinen, ja on hienoa kuulla, että se on myös koettu työyhteisössä niin, Vuoden Proviisori Anna-Kaisa Taimi kommentoi kollegoidensa antamia kehuja.

Anna-Kaisa Taimi on tehnyt pitkään työtä lääkitysturvallisuuden kehittämiseksi. Hän toimii Lielahden apteekin lääkitysturvallisuusvastaavana ja on aktiivinen jäsen Pirkanmaan hyvinvointialueen lääkitysturvallisuusvastaavien verkostossa.

– Pidän siitä, että lääkitysturvallisuus läpileikkaa koko terveydenhuollon. Se on tärkeä asia niin potilaan, apteekin kuin hyvinvointialueenkin toiminnan kannalta.

Proviisorin koulutuksen lisäksi Taimi on valmistunut terveystieteiden maisteriksi ja suorittanut apteekki- ja sairaalafarmasian erikoistumisopintoja. Hän katsookin apteekin toimintaa mielellään laajemmasta näkökulmasta ja haluaisi kehittää apteekkialaa siten, että se toimisi vielä tiiviimmin osana muuta terveydenhuoltoa. Taimi toivoo, että apteekit ottaisivat entistä vahvemman roolin potilaiden lääkehoitopolulla.

– Jos meidät nähdään vain lääkkeiden myyjinä ja tarrojen liimaajina, haaskataan arvokasta resurssia. Oikeasti työmme on niin paljon muutakin, Taimi muistuttaa.

Suomen Farmasialiitto valitsee vuorovuosin Vuoden Farmaseutin ja Vuoden Proviisorin. Ehdotuksia kerätään Farmasialiiton jäseniltä. Valinta julkistetaan kansainvälisenä farmasistipäivänä 25.9.2024.

Farmasialiitto onnittelee lämpimästi Anna-Kaisa Taimia valinnasta ja toivottaa kaikille hyvää maailman farmasistipäivää!

Lue Vuoden Proviisorin haastattelu Farmasiasta: https://farmasialehti.fi/vuoden-proviisori-taimi/

Maija Pirttijärvi
puheenjohtaja, Suomen Farmasialiitto ry