Farmasialiitto: Ehdotetut lakimuutokset vaarantavat turvallisen lääkehoidon ja kuormittavat terveydenhuoltoa

Lausuntokierroksella ollut hallituksen esitys sairausvakuutuslain ja lääkelain muuttamisesta pyrkii osaltaan valtion talouden tasapainottamiseen erilaisin lääkekustannuksiin kohdistuvin säästöin. Farmasialiitto katsoo, että sellaisenaan monet ehdotetut muutokset vaarantavat turvallisen lääkehoidon ja hankaloittavat apteekkien ja muun terveydenhuollon välistä yhteistyötä.

Laajemmat oikeudet lääkevaihtoihin helpottaisivat terveydenhuollon kuormaa ja sujuvoittaisivat apteekkiasiointia

Hallitus ehdottaa, että apteekeille annettaisiin lääkelaissa oikeus poiketa lääkemääräyksestä yksittäisissä poikkeustilanteissa. Esityksen tavoitteena on parantaa lääkkeiden saatavuutta ja turvata lääkehoitojen jatkuvuus myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Hallituksen esitys, jossa edellytetään, että apteekista otetaan jatkossakin aina yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin, kuvaa kuitenkin nykytilaa, eikä tuo tilanteeseen pitkään toivottua muutosta.

– Apteekkityön sujuvoittamiseksi ja terveydenhuollon kuormituksen vähentämiseksi farmasian ammattilaisten tulisi saada tehdä nykyistä laajemmin lääkevaihtoja farmaseuttista osaamistaan hyödyntäen, Farmasialiiton farmaseuttinen asiantuntija Crista Kirvesoja korostaa.

Turha byrokratia hidastaa apteekin asiakaspalvelua, kuormittaa jo kriisiytynyttä terveydenhuoltoa ja viivästyttää asiakkaan lääkkeen saamista.

– Esimerkiksi ehkäisypillereiden vaihto eri tehtaan valmisteesta toiseen, samaa vahvuutta ja vaikuttavaa ainetta sisältävään valmisteeseen ei ole mahdollista ilman, että apteekista otetaan ja saadaan yhteys lääkkeen määränneeseen lääkäriin. Tällaiset vaihdot pystyttäisiin tekemään ilman yhteydenottoa lääkkeenmäärääjään, Kirvesoja painottaa.

Farmasialiitto ehdottaa, että asiakkaalle tarpeellinen, hyvän hoitokäytännön mukainen lääke voidaan vaihtaa myös silloin, kun vaihto vähentää terveydenhuollon kuormaa ja on farmaseuttisen harkinnan mukaan turvallinen. Ehdottamamme muutos helpottaisi sekä apteekkien että terveydenhuollon resurssipulaa, tehostaisi niiden toimintaa ja sujuvoittaisi apteekkiasiointia.

Tiedonhallinnan mahdollistettava katkeamaton lääkehoito

Esityksessä todetaan, että apteekkien on dokumentoitava lääkemääräyksestä poikkeamisen tiedot. Tällä hetkellä tiedonhallinnan ratkaisut ja farmasian ammattilaisille annetut oikeudet eivät kuitenkaan mahdollista tiedon kirjaamista reseptikeskukseen, jolloin tehdyt poikkeamat eivät välity apteekeista esimerkiksi potilasta hoitavalle lääkärille.

Lääkehoidon jatkuvuuden ja lääkitysturvallisuuden varmistamiseksi apteekissa tehty lääkevaihto pitäisi pystyä kirjaamaan siten, että ajantasainen lääkitystieto välittyy kaikille potilaan lääkehoitoon osallistuville.

Myös hallituksen esitys lääkekorvausten alkuomavastuun korottamisesta vaarantaa katkeamattoman, turvallisen lääkehoidon. Aiemmin on havaittu, että lääkekustannusten omavastuun nousun myötä aiempaa useampi jättää ostamatta tarpeellisen lääkkeen. Vaikka korotus laskee yhteiskunnan lääkekorvauskustannuksia, saattaa se lisätä kustannuksia ja kuormitusta muualla terveydenhuollossa.

Hintaneuvonnan kiristäminen uhkaa lääkitysturvallisuutta

Hallitus ehdottaa apteekkien hintaneuvontavelvoitteen muuttamista siten, että reseptilääkkeen ostajalle tulisi aina tarjota hinnaltaan halvinta lääkevalmistetta. Farmasialiitto ei pidä hintaneuvonnan tiukentamista tarpeellisena, vaan katsoo, että nykyinen käytäntö, jossa hintaneuvontaan tulee sisältyä tieto tosiasiallisesti halvimmasta lääkevalmisteesta, on riittävä.

– Mikäli lääkkeen nimi sekä paketin ja lääkkeen ulkomuoto vaihtuvat jokaisella asiointikerralla, riski lääkkeiden sekaantumiseen keskenään ja lääkitysvirheiden lisääntymiseen kasvaa. Asiakkaalle pitäisi aina voida tarjota tuttua lääkettä, jos se farmaseuttisen harkinnan mukaan on asiakkaan turvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto, Crista Kirvesoja toteaa.

Lääkesäästöt rajoittavat apteekkien valikoimaa ja heikentävät yritysten investointimahdollisuuksia

Hallitus esittää muutoksia myös lääkkeiden tukkuhintoihin. Farmasialiitto pelkää, että hintatason aleneminen ja hintakilpailun lisääntyminen heikentävät yritysten halukkuutta tuoda Suomen markkinoille uusia valmisteita. Samalla ne heikentävät Suomeen kohdistuvia investointeja.

– Farmasialiitossa kannamme myös huolta lääketeollisuudessa työskentelevien farmasian ammattilaisten puolesta. Mikäli yritysten investointihalukkuus Suomeen heikkenee ja lääkemarkkinat muuttuvat yhä kannattamattomammiksi, voivat työpaikat valua muualle Eurooppaan, Farmasialiiton puheenjohtaja Maija Pirttijärvi huomauttaa.

Farmasialiiton arvion mukaan esitetyillä leikkauksilla on negatiivinen vaikutus suomalaisten apteekkien lääkevalikoimaan ja sitä kautta potilaisiin, jotka eivät enää jatkossa saa uusimpia lääkkeitä terveydenhuoltojärjestelmästämme.

Suomen Farmasialiitto antoi lausuntonsa ehdotettuihin lakimuutoksiin 12.8.2024. Lausunnon voi kokonaisuudessaan lukea tästä.

Crista Kirvesoja
Farmaseuttinen asiantuntija