Farmasialiitto: Itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamista tulee tarkastella osana apteekkisääntelyn kokonaisuudistusta

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä sai valmiiksi arvionsa itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamisesta. Farmasialiitto katsoo, että myyntikanavan laajentaminen ei tue rationaalista lääkehoitoa. Myyntikanavan laajentamista tulee käsitellä osana apteekkitalouden ja -sääntelyn kokonaisuudistusta, jotta mahdollisen muutoksen vaikutuksia laajempaan kokonaisuuteen voidaan arvioida.

Kuten raportissakin todetaan, itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamiseen liittyy huomattava määrä muun muassa valikoimaan, valvontaan, lääkeneuvontaan ja -turvallisuuteen sekä hinnoitteluun ja verotukseen liittyviä lainsäädännöllisiä muutostarpeita.

Useat keskeneräiset selvitystyöt liittyvät kiinteästi laajempaan apteekkisääntelyn uudistukseen, minkä vuoksi myöskään itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamista ei tule tarkastella erikseen vaan osana kokonaisuudistusta. Esimerkiksi apteekin lakisääteisen lääkeneuvonnan määrittelytyö on kesken, eikä itsehoitolääkkeiden neuvontaa tule jättää tämän määrittelyn ulkopuolelle. Jotta turvaamme rationaalisen lääkehoidon, määrittelytyö tulee tehdä koko lääkehoitoprosessin osalta, ei pelkästään myyntikanavan osalta.

Farmasialiitto selvitti alkuvuonna jäsenistönsä näkemyksiä itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamisesta. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet ilmaisivat huolensa lääkeneuvonnan toteutumisesta, mikäli itsehoitolääkkeiden myyntikanavia laajennetaan.

– Apteekkien farmaseuttinen henkilöstö osaa arvioida lääkkeen tarpeellisuutta, valita oikean lääkkeen ja varmistaa, että se sopii yhteen muiden asiakkaan käytössä olevien lääkkeiden kanssa. Ennen kaikkea farmasian ammattilaiset osaavat jättää lääkkeen myymättä ja tarvittaessa ohjata asiakkaan lääkärin puheille, toisinaan jopa suoraan päivystykseen. Kaikki eivät tarvitse laajaa neuvontaa, mutta onko meillä varaa olla antamatta ohjausta heille, jotka sitä todella tarvitsevat? Farmasialiiton puheenjohtaja Maija Pirttijärvi huomauttaa.

Esimerkiksi Ruotsissa itsehoitolääkkeiden myyntikanavien laajentamisen on myös todettu kasvattavan voimakkaasti apteekkien ulkopuolella myytävien lääkkeiden myyntiä ja käyttöä.

– On vaikea nähdä, mitä merkittävää hyötyä tai säästöjä itsehoitolääkkeiden myynnin vapauttaminen toisi lääkkeiden käyttäjille tai yhteiskunnalle. Päinvastoin viivästynyt hoitoon ohjaus sekä lisääntyvä ja epätarkoituksenmukainen lääkkeiden käyttö voivat kasvattaa asiakkaan lääkekustannuksia ja lääkehoidon haittoja, Pirttijärvi muistuttaa.

Tämän lisäksi lisääntyvä lääkkeiden käyttö sekä puutteellinen lääkehoidon tarpeen arviointi ja neuvonta lisäävät Farmasialiiton näkemyksen mukaan muun terveydenhuollon kuormitusta ja kustannuksia.

Yhteydenotot

Maija Pirttijärvi
Suomen Farmasialiitto ry

Työryhmän raporttia pääsee lukemaan tästä.

Katso kaikki ajankohtaiset